Autofagija – najpopularnija ishrana na svetu

Kao i u svemu ostalom, trendovi se menjaju i kada je u pitanju zdrav život, dijete i načini ishrane. Nakon hrono, keto i drugih popularnih dijeta, poslednjih meseci čini se da su se svi odlučili za istu ishranu – autofagiju. Istražili smo u čemu je tajna popularnosti ove dijete koju primenjuje čak i Novak Đoković.

Pojam autofagija dolazi iz grčkog jezika (“auto” = sam i “phagein” = jesti). Ovakav način ishrane popularno se u narodu tumači kao post, a nutricionisti ga izjednačavaju i sa “intermittent fasting” dijetom ili tzv. periodičnim gladovanjem. 

Planetarnu popularnost stekla je nakon što je Jošinori Osumi, japanski biolog, za otkrića u vezi sa autofagijom, 2016. godine dobio Nobelovu nagradu za medicinu.

Autofagija podrazumevaju periode potpunog gladovanja od najčešće 16 sati u toku dana dok se ostatak dana (period od 8 sati) sve namirnice konzumiraju u normalnoj količini. Iako popularnost ove dijete leži i u činjenici da se ne morate odricati nijedne namirnice, važno je voditi računa i u periodu dok je dozvoljeno jesti unositi u organizam zdravu hranu.

Autofagija je metabolički proces, koji pomaže da se ćelije očiste od toksina i štetnih materija. U toku autofagije, u ćeliji se uništavaju nepotrebne i oštećene čestice, a od njega nastaju nove aminokisline koje služe za sintezu novih proteina i glukoza koja je izvor energije. Na ovaj način se telo regeneriše, sprečava se ubrzano starenje, obnavljaju se ćelije, organizam se podmlađuje i gubi se višak kilograma. Autofagijom se ne uklanjaju samo sopstveni oštećeni materijali, već i strani toksini koji u organizam ulaze putem hrane, vode i vazduha.

Ova dijeta pokazala je dobre rezultate u prevenciji različitih bolesti, poput Parkinsonove, kao i sprečavanju stvaranje malignih ćelija. Često se primenjuje kod postojanja sindroma policističnih jajnika i insulinske rezistencije.

Kao i kada su u pitanju druge dijete, i sa autofagijom treba biti oprezan i pre odluke o prelasku na ovakav način ishrane treba se posavetovati sa lekarom. U nekim slučajevima samoinicijativnog prelaska na ovu ishranu, u praksi su se javili primeri pogoršavanja zdravstvenog stanja.

Iako se za dijetu najčešće odlučujemo zbog problema sa kilažom, ovaj način ishrane nije pogodan za gojazne osobe. Takođe, u toku perioda gladovanja treba smanjiti fizičku aktivnist jer može podstaći nastanak hipoglikemije.

To što je neka dijeta popularna i odgovara osobama iz vašeg okruženja, ne znači da će odgovarati i vama. Zbog toga je važno da upoznate svoj organizam i uz savetovanje sa lekarom pažljivo izaberete način ishrane najpogodniji za vas.

Još nema komentara.

Šta Vi mislite?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: